Nyheter

Utstilling, boklansering og samtale - Marte As - Ducks in a Row

Boklansering, samtale og utstilling i første etasje i Rådmannsgården

Oslo Kunstforening har gleden av å ønske velkommen til boklansering og utstilling med filmer av Marte Aas.

«Ducks in a Row - Marte Aas» er en kunstnermonografi som tematiserer fem ulike filmer og kunstprosjekter av billedkunstneren og filmskaperen Marte Aas. Felles for disse verkene er at de handler om hvordan teknologien og kroppene våre er uløselig knyttet sammen og ikke kan sees uavhengig av hverandre. Boka er en omfattende dokumentasjon av filmarbeider, stillbilder, skisser og research-materiale fra Aas’ kunstneriske produksjon i årene 2017 til 2023. Dette utypes med tekster av kunstteoretiker og kurator Mike Sperlinger, kunsthistoriker Line Ulekleiv, kjønnsforsker Ingvil Hellstrand og forfatter Per Schreiner.

Det vil bli en samtale mellom Marte Aas og Mike Sperlinger i forbindelse med lanseringen torsdag 1. juni kl. 18.

Filmene som presenteres og omtales i boken vil bli vist i hvert sitt rom i den historiske Rådmannsgården, i første etasje under Oslo Kunstforenings egne lokaler. Bygget er fra 1626 og rommene her ligger på rekke og rad med hver sin distinkte karakter. Fra en original gipsstukkatur fra 1700-tallet i det første rommet (omtales som Festsalen), til et rom kledt i rød velurtapet i det neste, og videre til ulike stemninger i de øvrige rommene, blant annet med grønn påmalt tapet og en peis med utsmykkinger. Ved å vise en film i hvert rom skapes det et narrativ hvor publikum kan bevege seg fritt mellom de ulike filmene og samtidig få inngående kjennskap til Marte Aas unike filmproduksjon, med de historiske rommene som ramme.

Marte Aas (født 1966) regnes som en av Norges ledende billedkunstnere med særlig fokus på film og foto. Aas er utdannet fra Högskolan for film og fotografi ved Gøteborgs universitet og fra Kunstakademiet i Oslo. Aas har en aktiv utstillingsvirksomhet i inn- og utland og filmene hennes vises på filmfestivaler verden over. Aas er representert i samlinger som Nasjonalmuseet, Preus museum, Norsk Hydros kunstsamling, Telenor Art Collection og Nordea Kunstsamling. Aas var nylig aktuell med den kritikerroste utstillingen It Cannot be Contained på Atelier Nord.

Mike Sperlinger (født 1977) er skribent og kurator, og professor i skriving ved Kunstakademiet i Oslo. Han er redaktør for flere publikasjoner, inkludert Afterthought: New Writing on Conceptual Art (2005) og Here Is Information. Mobilise – Selected writings by Ian White (2016). Sperlinger er også grunnlegger og leder av PRISMS (www.prisms.no), en organisasjon for å fremme alternative filmkulturer. I Marte Aas’ bok har Sperlinger bidratt med essayet «Analogies and Anthologies - A lexicon for Marte Aas».

Om filmene:

I am the Weather (2018) (13:00 min) utforsker sammenhengen mellom været, naturmetaforer knyttet til teknologi og de materielle forutsetningene for vår digitale virkelighet. Med utgangspunkt i Munchs ikoniske bilde Skrik, tematiserer filmen den «infrastrukturen» vi tar mest for gitt; været, og antyder at det menneskeskapte ikke kan adskilles fra planetens naturlige betingelser: atmosfæren, været og skyene. 

What I Miss About People and What I Don´t Miss About People (2017) (10:30 min) er en postapokalyptisk historie om en hund som traver rundt i et steinbrudd og snakker om hva hun savner eller ikke savner med menneskene.  

Francine Was a Machine (2019) (13:40 min) forteller historien om filosofen Descartes og hans mekaniske datter Francine, som endte sitt kunstige liv på havets bunn, men som kanskje nettopp der har muligheten til å unnslippe sin skaper og hans rasjonelle, dualistiske verdensbilde.  

A Letter to Zoe (2021) (17:50 min) setter søkelys på spørsmål om bevaring og forsyning ved å benytte beholderen som en grunnleggende metafor som rammer inn og produserer nye måter å forstå menneskenes rolle i klimakrisens tid.  

It Cannot Be Contained (2023) (32:05 min) sporer noen av de betydningene blod har hatt gjennom historien ved å visualisere et knippe fortellinger om blod. Både mytiske, historiske, politiske og vitenskapelige historier flettes sammen til en poetisk-dokumentarisk meditasjon over dette stoffet og dets magiske og konkrete konnotasjoner. 

Om publikasjonen:

Marte Aas
Ducks in A Row

Tekster av Line Ulekleiv, Mike Sperlinger, Ingvil Hellstrand og Per Schreiner
Design: Blank Blank / Pati Passero, Sandra Stokka
Repro: Line Bøhmer Lokken, Istvan Virag
Papir: Munken Print White 90gr.
GF Smith Colorplan 135 gr. Colorplan Embossing Fabric 270 gr.
Trykkeri: Livonia
Opplagg: 300
© 2023 Marte Aas, Multipress

Foto: Stillbilde fra Francine Was a Machine (2019)

siste