Epicurean Allegory er Rønnings tolvte utstilling ved Galleri Riis siden hans første i 1987. Utstillingen består av digitalt behandlede billedutskrifter rammet inn flytende og uten glass, og små skulpturer som alle bortsett fra én, har sitt opphav i objekter han laget for tretti år siden. Utstillingen er en videreutvikling av skulpturobjekter og fotografiske bilder som inntil nylig har vært holdt fra hverandre, men som i denne utstillingen står i en direkte relasjon og vises i tre grupper i tre rom. I disse arbeidene har kunstverkenes materialer blitt gjenstand for undersøkelser bakenfor deres tradisjonelle funksjon som nøytralt underlag for kunstneriske gester og tegn; om det finnes betydninger i materialenes bindinger og sammensetning som kan bringes i dialog med de ekspressive formenes innkodete språk. Utstillingens tittel, Epicurean Allegory, antyder en billedfortelling om materielle forhold.
«Dette er den første sammenstillingen av disse bildene og skulpturene der de er tenkt og tematisert i samme blikkvinkel. Det dreier seg om å se under det språklig innkodete og ned i materialene – som ikke lenger er uendelig åpne og tilgjengelige. Jeg tenker at det handler om en punktering av det romantiske moderne bildet, der alt sees som åpent, mulig og tilgjengelig, og der vi i språket befinner oss adskilt fra og flytende over omgivelsene. Jeg tenker at det handler om inn- og utside, absorpsjon og refleksjon – og om de materielle tingene som befinner seg et sted imellom» - Stein Rønning, januar 2022
I forbindelse med utstillingen vil det bli publisert en katalog i begrenset opplag.
Stein Rønning, (f.1953 i Askim), har sin kunstneriske utdannelse fra Kunstakademiet I Trondheim og Vestlandets Kunstakademi i Bergen. Etter flere 10-år med undervisning og professorat ved Kunsthøyskolene i Oslo og Bergen har Rønning vært en aktiv utstiller de seneste årene, og han har utgitt en rekke mindre publikasjoner og to monografier. I sitt arbeid følger han en ambisjon om å kombinere maleri, objekt og fotografi, og i hans fotografiske arbeider kan man se tilstedeværelsen av alle elementene, i et finstemt samspill som krever stor oppmerksomhet hos betrakteren, og skaper forskyvninger i utstillingsrommet. Rønning benytter en like kompleks og konseptuell tilnærming i sitt mangeårige og mangslungne arbeid med skulptur i ulike gips-materialer behandlet med pigmenter og vernisser, og patinert bronse. Stein Rønning bor og arbeider i Oslo.